Grand Canyon

Welkom bij een van de highlights van deze reis, THE GRAND CANYON. Ja, ik kan niet genoeg benadrukken hoe fantastisch alles is maar als ik een uitblinker zou moeten kiezen is dat toch wel deze plek. Hoe verbluft je ook bent van alle afbeeldingen, je staat past echt met je mond vol tanden wanneer je aan de rand staat van dit natuurlijk fenomeen.

Na een 4-uur lange rit met een stop in *Seligman kwamen we aan bij de Canyon. We liepen naar het bezoekerscentrum waarna we een blinddoek overhandigd kregen, vervolgens moesten we geblinddoekt hand in hand verder lopen waarna we één voor een de trap afgeleid werden. Toen de hele groep op een rij stond en de hele omgeving joelde tot 3 mochten we onze blinddoek af doen en stonden we aan de rand met uitzicht over de Grand Canyon. Deze aanpak was ontzettend verrassend en gaf echt een extra speciaal gevoel aan onze ontmoeting met dit uitzicht.

Na ‘the big reveal’ was het voor degenen die een helicopter vlucht geboekt hadden tijd om te gaan. Dit is een optionele activiteit en kost rond de $250-280 dollar en is bij vele tours beschikbaar. De rest mocht de south rim bewandelen en was er tijd om foto’s te maken en te genieten van het prachtige uitzicht.

*De stop in Seligman wordt uitgebreid besproken in een aparte post, die volgt aankomende week.

One of the wild elk cows who visit the campground

Aan het eind van de middag gingen we de camping om onze tenten op te zetten en onze spullen uit te pakken voor de nacht.
In de tussentijd ging onze tourguide pizza’s halen in een dorp vlakbij genaamd Tusayan. En daar was de tweede verrassing van vandaag, we moesten met zijn allen de bus weer in en reden terug naar de Canyon. Een pizzaparty bij de zonsondergang, WAUW! Dit is echt een van mijn coolste en gelukkigste momenten ooit. De zon onder zien gaan terwijl de lucht verkleurd in de meest uiteenlopende kleuren, het rood van de rotsen dat nog beter uitkomt en de rust omdat de meeste toeristen al weg zijn. Echt een geluksmoment.

De volgende dag moesten we weer vroeg en fruitig op en hadden we tijd om de rest van de omgeving te verkennen. Ga voor een hike dieper de Canyon in of kies een wandeling langs de rand. Er zijn genoeg shuttle-bussen die je naar alle plekken in de buurt brengen. Neem bijvoorbeeld een bus naar het bezoekerscentrum, Tusayan of een startpunt van een mooie hike. Wij hebben ervoor gekozen om de 1,5 uur lange hike te doen richting het ‘Ooh – Aah point’. De weg naar beneden is geweldig en je kunt genieten van prachtige uitzichten en kun je de tijd nemen voor je beroemde ‘sitting on the edge’ foto.
Helaas was ben ik mijn bloeddruk medicatie vergeten meet te nemen naar Amerika dus vrijwel elke hike was erg zwaar. ( Ik ben wel wat afgevallen en ik heb mijn conditie lichtelijk opgebouwd dus ik hoop dat dat dit jaar in combinatie met mijn medicijnen beter gaat lukken.)