San Francisco, City By the Bay

Het einde van de reis is bijna in zicht. San Francisco is een van de laatste bestemmingen en tevens een welkome stop om even bij te komen in een echt bed. Een fijne gedachte na de vrieskoude nachten in Yosemite.

We arriveerden in San Francisco met een ritje over de Golden Gate Bridge. Surreëel, de brug die voorbij komt in vele films en ook nog eens een van de meest gefotografeerde bruggen is van de wereld. Na een korte stop om zelf even foto’s te maken reden we door naar Haight Ashbury, bekend van
the ‘Summer of Love’ wat zorgde voor een nationale doorbraak van de hippie cultuur.
Tegenwoordig is het een erg kleurrijk district met een hippie-achtige sfeer, unieke winkels en eettentjes.

In de avond zijn we naar de welbekende Pier 39 geweest voor het avondeten en om lekker even rond te kijken.
We konden daarna nog rondhangen in de stad maar voor de volgende dag stond een druk programma klaar en dus wilden de meeste van ons op tijd op bed.

Na het zien van de gehele Full House serie moest ik natuurlijk mijn kans grijpen om zoveel mogelijk herkenbare punten te bekijken uit de serie. Gelukkig was een ander meisje uit onze groep hier ook erg fan van dus konden we mooi samen op missie. De volgende ochtend stonden we vroeg op om naar the painted ladies te gaan. Dit is een rij victoriaanse huizen die in verschillende kleuren zijn geschilderd, deze komen ook weer voor in de leader van de serie. De huizen staan aan de rand van een park die bergopwaarts loopt en waar je uitzicht hebt op de hele stad.
Daarna liepen we naar ‘het huis’ van de familie Tanner. Dit staat een stuk verderop en is het huis wat je hier boven ziet. Er wordt hier ook echt in gefilmd voor de vervolg serie en staat gewoon in een woonwijk. Ik was wel een klein beetje teleurgesteld dat het huis geen rode deur meer had. Maar ik kan in ieder geval zeggen dat ik hier in het echt ben geweest.

Rond 10 uur stond er een tour gepland door het beroemde China Town, dit is de grootste China Town buiten Azië. Dit was echt ontzettend interessant en onze tourguide is een echte local die enorme veel weet over deze buurt en ons meenam naar de coolste hot-spots. Zo gingen we onder andere naar een fortune cookie fabriek, waar ze grotendeels handgemaakte koekjes verkopen en je zelfs een gepersonaliseerd koekje kunt laten maken, we mochten naar de oudste tempel uit de omgeving en konden naar de Old St. Mary’s Cathedral. Tussendoor namen we nog plaats in een oude bakkerij en konden originele recepten proeven zoals mooncake. Tot slot kwamen we bij een soort thee bar waar een thee proeverij werd gehouden, heel bijzonder om te zien en proeven.

In de middag gingen we met een klein groepje naar de indrukwekkende gevangenis op Alcatraz. Wat ondanks zijn historie toch best een mooi eiland genoemd mag worden. Een bezoekje aan het eiland is een geweldige activiteit of je nou alleen of samen wat wilt ondernemen. Doe vooral de audio tour, deze is in ontzettend veel verschillende talen beschikbaar en vertelt waargebeurde verhalen en is erg informatief.
Ik zou over Alcatraz alleen al een hele blog kunnen schrijven maar het is echt iets wat je gezien moet hebben. Het eiland heeft zoveel verschillende doeleinden gehad en zo’n enorme geschiedenis. Het is een heel apart gevoel om hier rond te lopen, ik kan het eigenlijk niet beschrijven.
Hopelijk kun je het zelf ook eens meemaken!

Tot slot zijn drie van ons met de sunset cruise geweest. Dit is echt een onbeschrijflijk mooie ervaring. Je gaat op een catamaran waar je onder andere plaats kunt nemen op een van de grote netten terwijl je onder je het wilde water ziet klotsen. Binnen staan hapjes en drankjes klaar. We stapten op bij pier 43 waarna we richting de Golden Gate Bridge zeilden, we hadden enorm geluk want er waren een stuk of 3 walvissen die zich steeds weer lieten zien. Echt WAUW, wat een ervaring! Daarna voeren we rond Angel Island en Alcatraz terug naar de pier waar de zeeleeuwen ons opwachten. In de tussentijd konden we genieten van uitzichten waaronder de skyline in alle kleuren die samengaan met de zonsondergang. Dit is echt mijn nummer 1 aanrader van deze reis.